Integrale dienstverlening van BK ingenieurs ook voor grote ondernemingen
Shell en BK ingenieurs tekenen raamovereenkomstShell wordt vaak gezien als een werkgever die ‘niet gemakkelijk’ is, geeft HSSE-consultant Hans de Vos toe. Maar met BK botert het wel. Dit voorjaar tekenden Shell en BK ingenieurs een raamovereenkomst voor de komende vier jaar. Naast arbo en veiligheid kan Shell nu in toenemende mate van het hele BK-portfolio gebruikmaken.
Naast De Vos zit BK-veiligheidskundige Gertjan van Saase. Hij vertegenwoordigt de diensten van BK bij opdrachtgever Shell. Hoewel Shell maar met één BK-persoon te maken heeft, kan het bedrijf door middel van dit contract gebruikmaken van de gehele expertise van BK (backoffice), vertegenwoordigd door Van Saases BK-collega’s. De Vos: ‘Als we met een probleem zitten dat verder reikt dan de expertise van Gertjan, heeft Shell via hem de beschikking over een breed expertisegebied. Shell is heel gevoelig voor opdrachtnemers die met de opdrachtgever meedenken. Die dus niet van het uurtje-factuurtje-model zijn, maar echt kunnen invoelen wat belangrijk is voor Shell. Dat doet BK.’
Samen de reis maken
Zes jaar geleden viel Van Saase drie weken in op een klus in Rijswijk. Sindsdien werkt hij fulltime voor Shell: ‘Ik weet nog dat Hans het toen had over ‘de reis samen maken’. Samen zorgen voor veiligheid: met je projectteam, maar ook met de aannemer. Met als doelstelling dat elke medewerker aan het einde van de dag weer veilig en gezond naar huis gaat. Bouwend Nederland heeft het vaak op papier wel op orde en men kent de veiligheidsregels, maar de implementatie ervan is minder. In de werkuitvoering zie je vaak dat er bochten worden afgesneden, zogezegd.’
De Vos beaamt dat volmondig. ‘Shell is al tientallen jaren bezig om de veiligheid op peil te krijgen. We worden gezien als streng, maar feitelijk wijken onze veiligheidseisen maar op een paar punten af van de landelijke wet- en regelgeving. We proberen onze aannemers op papier wel te selecteren op veiligheidsprestaties, maar het gat met de uitvoering is gewoon te groot. Zodra de aannemer aan boord is, kunnen we nu met de ervaring van BK en Shell die reis gezamenlijk versnellen.’
Sparringpartners
Om dat voor elkaar te krijgen, is een goede werkvoorbereiding noodzakelijk. Er wordt gebruikgemaakt van werkplannen, inclusief taakrisicoanalyse, die verder gaan dan de traditionele V&G-plannen. Dit is cruciaal voor een veilige uitvoering van de werkzaamheden. ‘Daarin helpen we Shell’, zegt Van Saase. Hij ziet De Vos niet alleen als opdrachtgever, maar ook als collega en sparringpartner. ‘Dat is redelijk uniek. Veel andere opdrachtgevers hebben zelf geen mensen in dienst die speciaal voor veiligheid zijn aangesteld.’ ‘Dat is voor beide kanten prettig’, vindt De Vos. ‘Je neemt allebei je eigen expertise mee.’ De aanpak en werkhouding van BK sluiten bovendien goed aan op de bedrijfscultuur van Shell, vindt hij. ‘We zitten op dezelfde lijn: aanpakken, meedenken, nieuwsgierig zijn, maar vooral ook: kwaliteit leveren en blijven leren. Ik zie het raamcontract dan ook als een bekroning op onze jarenlange samenwerking.’
Blijven opvoeden
Toch gaat het natuurlijk nog wel eens mis. ‘Na een incidentonderzoek blijkt soms dat we als Shell te veel op de stoel van de aannemer zijn gaan zitten’, zegt De Vos. ‘We hebben dan ook geleerd dat we andere vragen moeten gaan stellen’, vult Van Saase aan. ‘De vraag moet meer zijn: leg eens uit waar de risico’s zitten en hoe je deze gaat beheersen in de uitvoering?’ Het is een kwestie van de reis met de medewerker steeds blijven maken, denken beiden. ‘Maar je hoopt toch dat er iets van blijft hangen. Het grootste compliment dat we kunnen krijgen, is als de grootste mopperkont na verloop van tijd tegen ons zegt dat hij blij is om op deze veilige bouwlocatie te werken. Daar doen we het voor!’