Inmeten en uitzetten op Jaap Edenbaan
De Zevensprong: landmeters getest op doorzettingsvermogen
De Jaap Eden IJsbaan in Amsterdam was in december 1961 de derde 400-meterbaan ter wereld die zijn poorten opende. In 2015 ontstond de ambitie om een door de KNSB goedgekeurde wedstrijdbaan te worden. Landmeter Henk Hazeborg van BK ingenieurs ging met (d)GPS en Total-station aan de slag om de bestaande betonnen bak van de ijsbaan in te meten. Aan werkvoorbereider Dennis Loogman van BK ingenieurs de schone taak om op aangeven van een vertegenwoordiger van de KNSB de maatvoering te tekenen van de nieuwe wedstrijdbaan. En op basis van deze tekening de belijning uit te zetten op de betonnen bak.
dat is één.
Daarmee begint het verhaal van De Zevensprong in april 2015. Een mooi verhaal, want de betonnen onderbak blijkt geschikt te zijn voor een wedstrijdbaan. In augustus van dat jaar zet landmeter Tomas (zonder ‘h’!) Kippersluis de belijning uit op de schaatsbaan. In horizontaal vlak zet Tomas de meetpunten uit met (d)GPS ten opzichte van het Rijksdriehoeknet. Dit alles volgens de regels en onder toezicht van de KNSB uiteraard. Tomas krijgt assistentie van een medewerker van de ‘belijningsploeg’. Die zet een kruisje op de door Tomas aangegeven punten, op de nieuw aangebrachte coating.
en dat is twee..
En met die nieuwe coating gaat het ook mis. Want eind 2016, vlak voor de start van het schaatsseizoen, laat de coating gedeeltelijk los. De loslatende coating moet er helemaal af, er komt een nieuwe coating op en onze landmeters Henk en Tomas kunnen opnieuw de belijning uitzetten.
en dat is drie…
Amper twee maanden later echter, blijkt het koelsysteem bij Jaap Eden te haperen. Daarom komt er op de bestaande betonnen bak een noodijsbaan. Want geschaatst moet er worden! Ook daarop moet natuurlijk de belijning opnieuw aangebracht worden. Landmeter Henk en werkvoorbereider Dennis gaan wederom volhardend aan de slag.
en dat is vier….
Na afloop van het schaatsseizoen van 2017 kan de noodijsbaan eraf en blijkt dat gedeeltelijk de coating in de bochten heeft losgelaten. Deze plekken worden met latex gerepareerd. Henk en Tomas controleren de belijning en zetten deze waar nodig opnieuw uit.
en dat is vijf…..
Na afloop van het schaatsseizoen van 2018 krijgt de baan een reparatiebeurt. In plaats van de coating komt er nu een laag latex op. De oorspronkelijke belijning is wederom niet meer zichtbaar. Landmeters Henk en nu ook Barend de Mik zetten onverdroten de belijning opnieuw uit.
en dat is zes……
En dán komt de truc. Door gunstige omstandigheden gaat er budget vrijkomen om nieuwe leidingen onder de ijsbaan aan te kunnen leggen. Daarvoor moet de onderliggende betonnen bak open. En het laat zich raden…. Landmeter Henk maakt De Zevensprong compleet en kan ook in de toekomst weer aan de slag.
en dat is ze-he-ven…….
Wilt u meer weten over landmeten in het algemeen of dit project in het bijzonder? Neem contact op met vakteam civiele techniek via 088 321 25 00 of mail naar [email protected].