BHV-plan
Conform de Arbowet zijn werkgevers verplicht om een bedrijfshulpverleningsorganisatie te hebben. Ook moeten zij schriftelijk vastleggen hoe de bedrijfshulpverlening is geregeld binnen het bedrijf. Dit wordt het bedrijfshulpverleningsplan (BHV-plan) genoemd. In het BHV-plan staat omschreven welke voorzieningen en maatregelen er zijn genomen om de gevolgen van een calamiteit of ongeluk zoveel mogelijk te beperken.
Wat moet er in een BHV-plan staan?
In het BHV-plan zijn de volgende punten opgenomen:
- organisatie van de bedrijfshulpverlening;
- omschrijving van taken en verantwoordelijkheden;
- een overzicht van mogelijke risico’s, welke omvang die kunnen krijgen en de wijze van bestrijding;
- wijze van alarmeren en ontruimen;
- plattegronden, vluchtroutes, blusmiddelen en EHBO-middelen;
- opleiding en oefeningen.
Gevaarlijke stoffen aanwezig?
Wanneer er in het bedrijf gevaarlijke stoffen aanwezig zijn, dan dient onder andere de volgende informatie in het BHV-plan te worden opgenomen:
- welke stoffen zijn er aanwezig (inclusief de veiligheidsinformatiebladen);
- locatie van de stoffen;
- de wijze waarop de stoffen zijn opgeslagen;
- procedures wanneer er incidenten zich voordoen met de gevaarlijke stoffen;
- beknopte informatie over de werknemers.
BHV-plan: hou het bij de hand
Wanneer er een incident plaatsvindt, is het van belang dat het BHV-plan snel en makkelijk te vinden is. Leg het op een centraal punt, bijvoorbeeld bij de receptie, en zorg dat de medewerkers hiervan op de hoogte zijn.
Wilt u meer weten over dit onderwerp of hebt u inhoudelijke vragen? Ilona Bondrager staat u graag te woord.